söndag 13 september 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 8 september 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 8 september 2009

Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion. Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser. Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
Länk till Charlotta & Larry i programmet Morronen i SR Gävleborg

Länk till presentation av Dyng-Bengt på SR Gävleborg

Länk till SR Gävleborg där du kan lyssna till alla Dyng-Bengts kåserier om landsbygden
.
Länk till programmet med Dyng-Bengt den 8 September 2009. Det börjar 20,27 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.
Länk till SR Gävleborg


Här kommer texten till programmet den 7 september 2009

Ja men tjörnare en Dyng-Bengt här…

Välkommen tillbaka till lite tisdagsmys…

Nu skall jag berätta för er om när jag träffa en Evert Ljusberg artisten och presidenten av ifrån Jämtland här på finnskogen. Vi satt och lögde nalta för varann och berätte historier i ett sädes magasin som finnes mitt i obyggda. Då kom vi in på massmedia och kritiker och Evert sa: Det finnes bara en kritiker som jag respektera och de är pajk ifrån Svenska Dagbladet söm hade börje sin ressession med att skriva: Då kommer den väldige Evert Ljusberg in på scenen med ögona inställd på halvljus… Ja vadå säger han en sån måste ju vara ärlig i alla fall…

Snacka om att karl måste ha själv distans som kan sitta och berätta det för en jag och det är därför som jag tycker att han ä kungen… Till saken hör också att jag har två koooompisar som har en hund som heter kimbra, men jag kalle na för lill Evert efter den här historien för hon är en st bernard… Det vill säga hon bär gärna omkring på starka drycker och ha öga inställd på halvljus…

I Jämtland så har man JRA och jag tyck vill skall starta något liknande här, Jag vi kan väl kalle ne för GRA eller något liknande och stoppa turistan vid lanskaps gränserna och ta betalt när dom kör igenom länet vårat upp till fjälle … Ja vi kan ju kalle det för turistskatt… Jag tror det skulle locka till många skratt och vem vet nästa gång så kanske dom stanna och upplever våran byggd som måste vara en av dom mest osålda skatter som finnes i vårt land…

I helgen var jag och glisste nalta på Medeltidsmarknaden i skog… de va fale trevligt för nästan alle var uppklädd så dom såg ut söm döm kom från gammeltia och här sålde man inte nå krafs och blingbling utan här va hä hemgjorde grejer och mat…

Fiskhandlarn han stog och köke om att han misann sålde död fisk, köm och köp, köm och köp här säljer jag död fisk… han hörs vara en fin en pajke men han lär smaka, nån sålde killingkött breddavä en haga ve nå kräka som sa bääää och nån sålde hantverk,

Sen var de någre stycken som stod och gjorde reklam för mjöd, Det såg ut som dom hade drucke mer än vad dom hade sållt… jag tycke ju det var bevis på att det funka så jag prove på både kall och varm sort av denne dryck och öm jag ska ärlig så smaka det ju söm tures transparanta loranga fastän sötare, men det susa ju till i kupan så jag köpte en flaska för det är ju yrsla man vill åt…

Till sist så köm jag till Svempa med medeltida kläa och söm hade spike ihop ett stånd av nå granvier… Han sålde hamburgare men jag tyck han borde ha kalle de för köttfärs mellan brön som den här kim tjing tjong gubben gör borta i Nordkorea för att inte bli modern och västerländsk utan vara kvar i gammeltia.

Efter det så var jag ju bara tvungen och titta på Finnskogsteraterns sista föreställning i år… Det är nämligen så för dem som inte är så hemma här på skogarn, när man ska hitte till Gubben Risten och så när man tror att man kört helt vilse ja då är man framme… Jag är en simpel man med simpla behov så det här med busiks har alltid roat mig … Det vill säga att det inte bara är ett sorts buskspel som sker i hälsingeskogarna på sommarn och hösten…

Nästa helg så skall fara liten liten byhåla, ja kan ni förstå döm är bara 6 bofasta i hele byn men ändå så skall dom ha en pubkväll i år igen. Där dom spela rockabilly med elvis frisyr och allt. Detta är ju i samma sädesmagasin som jag träffe en Evert och kan inte slute och tänka på hans låt … Lån med tänder lån med gom för jag skall ut och fri prprprpr… Ja jag hoppas ju på att få träffa na Disel-Doris där uppe i skogen så jag får vänslas lite…

Nu blir det inte nå mer tisdagsmys förrän nästa vecka…

Ja jag het Dyng Bengt och jag kommer ifrån landsbygden så det ligger nått i vad jag säger…

Inga kommentarer: