torsdag 14 maj 2009

Slapptaskar till banker

"Tjuvarna fotograferar ditt bankkort med mobilkamera - sen länsar de kontot. Får de tag på CVV-koden på baksidan kan pengarna försvinna på några minuter. Carolina Mylläri, 39, räddades av banken som slog larm. - Vi kunde spärra kontot innan jag var barskrapad, säger hon." expressen

Det är inte bara storebror som har full koll på var du befinner dig. Bankerna analyserar dina köpbeteenden för att kunna larma om de ändras. Gott nog kan tyckas men de stör vår integritet. Att illasinnade dummuppar fotar de siffror de behöver för att kunna ta dina hårt ihoparbetade slantar gör att man till slut inte vill använda korten. Bankerna i sin tur vill ta betalt för uttag i bankomater och för kontantuttag på bankkontoret. Posten existerar inte längre utan har ersatts av tobakskiosker med onlinespel. Hur tänker bankerna nu? Kanske en återupplivning av cachkortet? Ett kort vi kan ladda i en bankomat med förslagsvis 500 spänn. Det kan man förlora lika väl som man tappar en sedel. 500 spänn är inte lika stöldbegärligt, något en dummupp inte ids anstränga sig för. Någon vettig lösning måste till för jag har ingen lust att tvingas av mina surt ihopjobbade småslantar för att bankerna (de som jag anförtrott att förvalta mina pengar för en ansenlig avgift) med slött slarv ska låta dummuppar sno.

Inga kommentarer: