tisdag 5 maj 2009

Ballongmage och frukt

"Svullen mage, gaser, illamående och magknip. Två miljoner svenskar lider av ballongmage, IBS. Nu avslöjar en ny svensk studie att sjukdomen kan bero på inflammation i tarmen. - Det betyder att probiotika kan hjälpa och i framtiden hoppas vi på nya läkemedel, säger forskaren och IBS-experten Magnus Simrén." expressen

Socker ger ballongmage. Jag kan inte annat än hålla med. Frukt innehåller mycket socker (fruktos) och i dagarna har information (varningar) gått ut i tidningar och det har blivit ramaskri bland alla.

"Frukt är inte så nyttigt som man kan tro.
Det gör dig fet och kan vara direkt skadligt.
Det misstänker Christer Enkvist, överläkare i Trollhättan och medicinsk rådgivare vid Västra Götalandsregionen." aftonbladet

I en lista över hur mycket fruktos det är i vissa frukter så kan jag bara nicka och pricka av. Christer Enkvist är helt rätt ute. Jag kan inte äta vindruvor (men ack så gott) eller äpplen. Det påverkar mig som mjölk för en laktosintolerant. Rena rama dynamiten och rumpan småpratar i evigheter. Har jag fått gliringar från förståsigpåare? Att jag är knäpp som säger att jag mår dåligt av frukt som är så nyttigt? Det kan ni ge er fan på!

Inga kommentarer: