tisdag 5 maj 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 5 maj 2009


Dyng-Bengt i Radio Gävleborg Äntligen!
.
Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion.Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser. Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
.
.

Länk till programmet med Dyng-Bengt den 5 Maj 2009. Det börjar 21,00 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.
Här kommer texten till programet den 5 Maj 2009
Tjörnare, Dyng-Bengt här,

Jag har just kömme hem ifrån en tripp ve Se-Pe lådan ute i finnskogen där jag tog en promenad och hittade en postlåda där det stod "här bor Yvonne och Lennart" och då tänkte jag att människorna här på finnskogen gett vara väldigt små eftersom de kan bo i en postlåda...

Vi är så lyckligt lottade i vårt kooompiisgäng för där är det en av oss brukar säga att mamma hennes är kristen och pappa är muslim och att hon därför är jättebra på konfliktlösningar så vi kallar henne för vår egna lilla kris-mus.

När vi är djupt inne i någon dialog som böjar få antydningar om kraftuttryck går hon bara in och får till det så att vi är överens om att vi är oense. Det var i en av alla dessa diskussioner som jag insåg att i alla kooompiis-gäng och föreningar finnes det alltid någon som är "nallta klent grädda". Om ni tänker efter så vet ni mycket väl att så är fallet, eller hur...? Dessutom vet ju alla om det, men om det skulle var så att du inte vet om vem det är som är "klent grädda" så kanske du skall klia dig i huvudet och fundera en sväng.

Jag träffade en av dom där människorna som vunnit VM i titlar, nere vid badhuset i Stockholm som sa - Det finnes inget som jag får sådan inspiration av som landsbygden för där händer absolut ingenting ... Han må vara trångsynt och drabbats av en brist på nyfikenhet samt att nattmössan och ögonlapparna är på när han drar till landet. Men vad gör väl det, tänker jag. Kan vi inte ge folk vad folk vill ha och marknadsföra tystnaden...

Det är ungefär som när jag är ute och åker med se-pe lådan och stannar på en korvkiosk för att köpa en korv och en Stockholmare, då får jag en pucko till korven. Det vill säga jag får vad jag vill ha fast jag uttrycker mig lite konstigt.

Jag hade varit utanför 70 gränsen med se-pe lådan och stannade för att tanka hos Roger och Roy på macken i byn hemma. Då står det en madam med högt dyngfall och kilona på dom rätta ställena det vill säga att det var fulla selan och en väl tilltagen bajslåda, man blev alldeles till sig i småbyxorna. Då öppnar hon mun utan att ha engagerat hjärnan och säger – Min man säger att jag skall köpa avfettningsmedel med tycker ni att jag behöver det, jag som är så smal. Det är då man tror att gud skapade vissa bara för att retas...

Man har ju hör så mycket om det här med partiet Fi, jag trodde ju först det var en rebus, det vill säga att i:et inte var ett i utan en etta… Man pratar ju så mycket om marti fucala och marti linjära teorier som man inte har full koll på men Jag som ungkarl har blivit rätt så fundersam när man hört Gudrun och dom andra prata så intensivt om den här kvinnofällan.

Vad jag undrar mest över är var kan man köpa en sån för det verkar ju som en bättre idé än det där tv-programmet bonde söker fru.

Jag heter Dyng-Bengt och jag kommer ifrån Landsbygden så det ligger nått i vad jag säger…

Inga kommentarer: