tisdag 12 maj 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 12 Maj 2009


Dyng-Bengt i Radio Gävleborg Äntligen!
.
Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion.Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser. Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
.


Länk till programmet med Dyng-Bengt den 12 Maj 2009. Det börjar 19,50 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.
Här kommer texten till programet den 12 maj 2009
Tjörnare, Dyng-Bengt här,

Jag var på besök hos min Brosan i Ö-vik i veckan, men jag har en regel, att vara en gäst är som maten ...

Det vill säga att det är trevligt och gott de två första dagarna men det efter den tredje dagen så börjar samma mat både lukta och smaka illa.

Detta innebar att det var ett packat program och andra dagen skulle vi ut med gamla polare från tiden när jag bosatt där.
Det var då en av oss sa, att han slutat dricka sprit och förtära alkohol överhuvudtaget, när jag bjöd på lite sprattelvatten sån där transparant loranga. Alla andra verkade veta om detta men sa - Jo men Benny Balubas, som vi kallar honom, i kväll ska vi supa dig redlöst berusad så att det bara är reptilhjärnan som fungerar på dej och du ska få inträda i apstadiet.

Det var då jag började tänka ... tänk om han är nykter alkoholist.

Då skulle det bli som att säga till en diabetiker, - ikväll skall vi gå ut och ge dig en riktig sockerchock och vi kommer att ha jättekul när du faller in i koma, vi lovar.
Eller om man är laktosintolerant som jag är så skulle man säga - Nu går vi ut och käkar god mat med gräddsås och dricker mjölk till det och avslutar med en irish coffee och glass, det kommer att bli skitkul jag lovar.

Vad jag vill säga med detta är att vi måste se lite längre än näsan räcker och känna lite ansvar för våra medmänniskor och acceptera när folk tackar nej, till en rackabajsare.
På tal om laktosintolerans så när vi gick och handlade dagen efter så köpte valium (valio), den laktosfria mjölken, bara för att den gör mig ko-lugn i magen när jag ska ut och resa.

Det var då min bror tyckte att drivmedel idag kostar mindre per liter än mjölk bara för att den kostar 18:- liter. Men det är klart bor man mitt i stan och kan åka kommunalt hela tiden så spelar det väl ingen roll, men om man som jag bor på landet och inte dricker 70 liter mjölk i veckan så föredrar jag nog ett lägre drivmedelspris och tillgängligservice för detta.
Stänger man macken hemma i byn så hinner jag knappt till centralorten och tillbaka förrän jag måste tanka se-pe lådan igen.

Ja tänk på allt detta när jag upp på vedbacken står med 14 meter oklöven ved och svetten rinner utför mine lår…så vill jag bara säga att…

Jag heter Dyng-Bengt och jag kommer ifrån Landsbygden så det ligger nått i vad jag säger…

Inga kommentarer: