fredag 19 juni 2009

Förolämpning mot oss tittare

"– Jag är så jävla förbannad på att det tog tolv säsonger för mig att förstå att jag gång på gång utnyttjas som kvinnoalibi till sexistiska skitskämt, skriver hon bland annat i en krönika i tidskriften Bang."
Synd att det skulle ta Lantz så lång tid för att fatta. Men vad jag inte förstår är problemet de bråkar om. Komiker som komiker. Jag hoppas producenter förstår att vi tevetittare in gör någon skillnad. Även om Lantz har en förbaskat jobbig stämma så henne slipper man gärna både i teve och radio.

"– Mitt största ansvar, om jag har nåt, är att göra ett så roligt program som möjligt, och i den processen struntar jag i om verktygen är män eller kvinnor. Men jag har aldrig och kommer aldrig medvetet att sträva efter att exkludera kvinnor. Jag är faktiskt smartare än så. Och jag utgår från att Nour, som är mycket begåvad, egentligen inser detta. Men i Bang, precis som i Aftonbladet, laddar man skarpt. Det är medias natur."
Det här har Hammar helt rätt i! Han är verkligen smartare än så. Och att tro att vi tittare gör skillnad på kvinnlig och manlig komiker är en ren inellektuell förolämpning.
ab

2 kommentarer:

Sabine sa...

Det intressanta är ju att det tydligen är en rättighet att vara i TV bara för att man titulerar sig själv komiker, oavsett om publiken tycker om det eller inte.

Dyng-Bengt sa...

Helt rätt för vissa får mig att byta kanal. Bitterfittan i ballar av stål var knappast värd den tid hon stal av mig.