tisdag 9 juni 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 9 Juni 2009



Dyng-Bengt i Radio Gävleborg Äntligen!
.
Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion.Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser. Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
.
.
.
Länk till programmet med Dyng-Bengt den 9 Juni 2009. Det börjar 22,50 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.
.
Här kommer texten till programet den 9 Juni 2009
.
Ja men tjörnare en Dyng-Bengt här,

Nu ska ni få höre om en historia som jag fick berättad för mig vid brasans sken sista april i år och efter man berättat det för mig ett ex antal gånger så tilläggs att det här vill jag inte du säger i radion och naturligtvis tolkar jag det som det är just det man vill.

Det var Örjan som är nalta ekonomisk och tog med sig mamma sin Bejan, som inte är det till Ockelbomarknaden förra året. Då börjar det med att han parkerar bortanför biografen för att slippa betala parkeringsavgiften men har naturligtvis en helt annan förklaring själv … Sedan låter han sin mor promenera hela denna sträcka och är alldeles slut på när hon fram till marknaden och drabbas till på köpet av blodsockerfall och ramlar in i första ståndet, så barnbarnet springer i väg och köper en läsk för att farmor skall komma på fötter igen … Då säger Örjan att det var den billigaste marknaden hittills.

Då skiner hon upp och avbryter berättelsen och säger jag hann nog med att handla några tröjor och lite lokalproducerat mat i alla fall…

Tänk vilken inställning och det är sådana här människor som gör Ockelbomarknad till vad det är idag en folkfest där alla har sina favoriter att glädja sig åt…

Det rycktas om en stor fest för Ockelbo borna av kronprinsessan Viktoria som tack för den fristad son hon och Daniel kunnat haft där och kopplat av. Vi får väl hoppas att det blir under Ockelbomarknaden så att anonymiteten fortsätter för från fredag till söndag är det den transparanta lorangan som talar och på måndag förnekar vi allt som det inte finns bildbevis på. Det vill säga det som händer på marknaden det stannar på marknaden.

Jag var på en getfarm på en fäbod ute i finnskogen och hälse på… och kärringa som jag hälse på bjöd på kaffe söm var kallt det vill säge det var utspätt ve transparant loranga.

Sen ville hon vi skulle gå ut på kvällen för och se till gettern. Då så hon tog på seg skorna som var träskor i olike färer en röd och en grön hon sa det var för hon skulle hitte hem … och på vägen hem till stuga så dra na ner böxern och ställ seg och pisse mitt framför öga på meg och jag kännde hur jag börje få feber i ansikte och börje titte på vad fine granar det väx där uppe för att sen bara känne febern fortsätt och stige i rasande fart i ansiktet.

Då jag hör en rejäl en brakaskit så det bara dånar där ute i skogen och då försök man ju vara nalta finkännslen så jag fråge om det var skogstrollen som mullra. Då vänd seg kärringa om och fline och säg man är väl miljövän och här ute finns ju inte nå papper så då får man ju blåsena torr… sen skratte na högt och sa att det var så länge sen det var nån aktivitet där nere så hon var rädd om fingran för när man törke seg så hugg hon sedu…

Ja, Hon ville ju busa nalta me skruven hon… Så man var ju tvungen och ställ upp för en kvinna i nöd fast nå känndes det nalta annorlunda och nästan våldtagen på finnskogen …

Ja jag ja het Dyng-Bengt och jag kommer ifrån landsbygden så det ligger nått i vad jag säger

Inga kommentarer: