tisdag 31 mars 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 31 mars 2009


Dyng-Bengt i Radio Gävleborg

Äntligen! Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion.Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser.Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
.
Länk till programmet med Dyng-Bengt den 31 mars 2009. Det börjar 23,20 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.
.
Här kommer texten ifrån programmet:
Tjörnare Dyng-Bengt här,

Låt oss börja avveckla kärnkraften redan nu så att det inte blir tvärt om…

Man kan undra hur det ser ut på energisidan i världen. Hur säkert är det med uran och kärnkraft när man i öst har lärt sig att styra nederbörden till att falla där man vill genom att bomba iväg det. Inte tror jag man har gjort all denna forskning för att få vackert väder och fina evenemang som OS och liknande.

Sedan, att man hade den kunskapen redan när olyckan i Tjernobyl skedde, då kan man konstatera att om man har sex fingrar beror det inte alltid på hur många banjoorkestrar man har i byn.

Nej se till att vi utvecklar våra förnybara energikällor som vindkraften till exempel. Låt oss satsa på det i länet och sedan sätta oss ner och vänta på en blåsning eller vad tyck ni uppe i hudiksvalls trakten.

Nu gett jag få svara på vad jeg tyck om dom här utredningarna söm mr newclearpower hänvisar till … Dom är ju gjorda i Ukraina och andra före detta sovjettstater och det är inge fel på det och jag tror säkert att dom är lika klok som alla andra men om jag var hungrig och inte fått mat på flera dagar och nån sa att jag skulle få en varm nygrillad kyckling ifrån ockelbo om jag sa mamma så nå skulle jag ropa på henne hur många gånger som helst.

Sen kan man ju undra om vi nu skall bygga ut kärnkraften då bör vi väll börja bryta uran också och då kan man undra om man tycker det är lika positivt.

Jag var och lyssnade på en presentation av ett vindkraftsprojekt som Hela Sverige Ska Leva har. Med tanke på hur elpriserna nu tillfälligt har gått ner så kan man ge blåsningen i Gävleborg en dubbelbottnad betydelse men priset bland skeptiker tar nog ändå en akademiker som läst lite för mycket från en och samma källa och hemma så hade vi nog sagt att han var "nalta klent grädda".

När jag läste hans insändare och när han i slutet kom in på att vindbruket skulle skada vargen tog tålamodet slut. Det är nästan så det börjar klia i pälsen när dessa aktivister börjar få en slänga av rättshaveristers svåra sjukdom och laddar upp med medicinen överklagan för att må bra. Men det är klart att lyckas man stoppa denna utveckling inom vindbruk då finns ju kärnkraften kvar och alla uranstavar som skall slutförvaras eller säljas till någon diktatur.

Det är klart att det inte är kärnkraft, etanol och annat vackert som är hotet utan att det måste vara den hemska vindkraften ...

Nu skall jag bara sätta mig ner och vänta på telefonsamtal ifrån näsviken… Skep ohoj gubben vi hörs snart igen

Jag heter Dyng-Bengt och jag kommer ifrån Landsbygden så det ligger nått i vad jag säger…

3 kommentarer:

Marie W sa...

Nu har ju SR varit så snälla så du har fått en egen sida ;)Där kan man klicka upp radion med bara DINA kåserier :)

http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/program/artikel.asp?ProgramID=786&artikel=2726300

Men, givetvis så har det tokat till veckorna =P

Maarie sa...

Möjligt att det är mitt nät som tokat till veckrna också =P

Anonym sa...

Ja men tjörnare Marie,

Visst är det kul att få en publik för alla sina tankar samma hur tokiga dom än är...

MVH

DB