onsdag 18 mars 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 17 mars 2009


Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 17 mars 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg
Äntligen! Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion.Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser.Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
.
Länk till programmet med Dyng-Bengt den 17 mars 2009. Det börjar 17,26 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.

Här kommer texten till inlägget

Tjörnare, Dyng-Bengt här,

Vid en av mina ut flykter utanför 70-gräsen kom jag i kontakt med en förening (socialt arbetskooperativ) som hittat sitt kall i att sätta guldkant på livet för våra äldre som just blivit äldre.

När man får höra i dessa tider när empati uppfattas som synonym till socialkompetens hur dessa människor arbetar och bryr sig om sina medmänniskor blev jag alldeles till mig i småbyxorna.

Det var då jag började fundera på vem som kommit på att kalla äldrevården för geriatrisk klinik? Den enda lösning som jag kunde komma på var att någon hade lovat sin gamla mamma att hon aldrig skulle hamna på långvården.

Ja förr brydde vi oss mer om dom gamla och mindre om pälsdjuren. Nu önskar dom gamla att dom var en mink så att någon miljöaktivist skulle kunna komma och släppa ut dom en stund. Det där med att sätta patienten i centrum har ju aldrig kommit längre än att sätta patienten i väntrum. Förr så blev vi ju gamla och sjuka nu drabbas folk i + 70 för ohälsa. Tack alla ni som bryr er om era medmänniskor som har ett behov av detta, Ni är mina hjältar.

Jag hörde en diskussion på badhuset för ett tag sedan, man satt och pratade om budget och skolfrågor. Då säger plötsligt en blåklint som är van att skaffa sig ovänner både till höger och vänster
-Låt oss lägga ner alla landsbygdskolor och sedan kidnappar vi en dagisfröken.
-Dagisfröken ...?
-Där ser du, ingen kommer att bry sig om att vi lägger ner alla landsbygdskolorna. Då kan vi göra om dom till koncentrationsläger för dem som har damp men det heter väl utbrändhet nu förtiden.

Hur tänker man, och när kommer man att kidnappa den där dagisfröken för landsbygdskolorna är man ju i full gång med och det kommer att bli fullt på dom där koncentrationslägren med bara beslutsfattare.

Jag måste få berätta en rolig historia som jag hörde härom dan.

Det var en gång en sköldpadda som bodde djupt inne i skogen. Han klättrade upp i ett träd med mycket möda och stort besvär. När han helt utmattad kom till översta grenen kröp han längst ut på den och kastade sig ut i luften.

Han slog i backen med en duns, naturligtvis, och det tog en stund innan han kvicknade till. Men det gör han och ruskar då på sig och börjar sedan sakta klättra uppför trädet igen, ut på grenen, ut i luften på nytt och duns i backen.

Så där håller det på i timmar... I ett annat träd sitter ett fågelpar och häckar och tittar på den lilles misslyckande och efter ett tag säger honan till hanen. - Du älskling, jag tror att vi snart måste tala om för honom att han är adopterad...

Ibland känner jag mig som sköldpaddan och bara längtar efter att någon skall komma och tala om att jag är adopterad så jag bättre kan förstå saker och ting...

Jag heter Dyng-Bengt och jag kommer ifrån Landsbygden så det ligger nått i vad jag säger…


Med vänlig hälsning


Dyng-Bengt

Er egna lilla skitstövel

4 kommentarer:

Anonym sa...

WOW! Dyng-Bengt ser ut att vara en man i min smak. Vilken stilig karl! Och vilken fin hund! Tror du han skulle gilla att träffa min lilla chihuahua-tik Pussy? Jag brukar ha henne i en väska. För kallt om småtassingarna nu på vintern.

Puss
Angel

Anonym sa...

Tjörnare Angel,

Nu får jag feber i ansiktet, tur att det inte syns i skrivande text eller på radion.

På tal om hunden så har han hundarnas motsvarighet till damp. Det stavas KAXI vilket betyder att han inte är döpt efter husse även om man kan tro det.

Ja, skulle han gilla Pussy...? Jag jobbade i england under rätt många år och där hade vi ett ordspråk som löd: A big cat can be dangerous, but a little pussy never hurt any one. Nu viftar Kaxi på svansen och lägger tassen på nosen medans hyan plirar med ögonen...och han hälsar att husse inte behöver bära honom utan att han kan gå själv ...vovov

Ha en bra dag

Dyng-Bengt
Er egna lilla skitstövel.

Anonym sa...

Även hunden en cool kille alltså?
/Angel

Anonym sa...

Tjörnare Angel,

Ja han är flickornas favorit, Hudtricket du vet...

MVH

Dyng-Bengt
Er egna lilla skitstövel