tisdag 24 mars 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 24 mars 2009


Dyng-Bengt i Radio Gävleborg

Äntligen! Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion.Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser.Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!


Länk till programmet med Dyng-Bengt den 24 mars 2009. Det börjar 23,56 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...

.
Här kommer texten ifrån programmet:
Tjörnare Dyng-Bengt här,

Nu rackarns börjar det bli nära till kraftuttryck… Nu känner ja ångesten griper tag i mej serru…

Lantmanna eller som vi säger hemma gubbdagis har nu gett sig själva bonusar, har ni hört på maken det är ju nästan så man sätter den svenska mjölken i halsen, det är ju inte för dom som handlar på coop då tyvärr … rackarns det var stake i den kommentaren.

Men kontentan av detta måste bli att karriären för en grisbonde bör vara att kämpa sig till en maktposition inom lantmanna och sedan göra svinaktiga affärer i svinstian på medlemmarnas bekostnad.

Nä du moddan nu måste du snart ta dina pojkar i örat för jag har haft den uppfattningen att bonderörelsen har bestått i rekorderliga människor men det är ju klart du fixade ju en miljöskatt på 40 öre på dieseln också så det kanske inte är så lätt.
Men det är väll inte klart vad åsikten om bonusar var och fortsätter man att backa i alla frågor så tappar man nog styrfarten också och då får man stå där och sjunga tingeling tingeling betyder jag ingenting… eller som i en annan slager snälla, snälla, snälla…

Jag var och pratade med ungdomar om Eu i helgen mitt ute i vildmarken på en kursgård och det tog ett tag att komma dit med sepelådan kan jag säga.
På söndagen köm gentilt ä fruntimmer en politiker ifrån sossarna söm prata så vackert öm landsbyggda att jag blev alldeles till mig i små böxern.

Efter ett tag så kom diskussionen in på det här öm att SKL Sveriges kommuner och landsting hade varit på besök i San Fransisco för att titta på klimat och miljöfrågor. Det hade väl stått nått i kvälls tidninga med, om att hä kanske inte var så lämpligt i dessa kristider.

Hon sa nått om att politiker måste ha en omvärldsanalys för att fatta hållbara beslut och vidareutbildar man inte sina politiker så får man dom politiker man förtjänar…

Ja tänk om man kunde köpa vanligt bonnförnuft på kilo då skulle jag köpa en hel kasse och dela ut där nere på badhuset för där är det mång som behöv vidareutbilda sig.

En del kan ju behöva gå en sådan här SFI kurs … för när man sitter ner och lyssnar på en del av dessa akademiker som håller föredrag så är dom ju charmiga som en liter hästpiss ungefär när döm försöker få in så många konstiga ord som möjligt på så kort tid som möjligt bara för att vi vanligt folk inte skall förstå att det dom säger inte betyder någonting över huvudtaget…

Jag vill bara avsluta med att dom säger att man inte kan bli full på vatten… Dom har aldrig åt med finlandsfärjan

Jag heter Dyng-Bengt och jag kommer ifrån Landsbygden så det ligger nått i vad jag säger…
.
Med vänlig hälsning
.
.
Dyng-Bengt
Er egna lilla skitstövel

Inga kommentarer: