tisdag 6 oktober 2009

Inte är det karlarna som köper rosa kläder och andra grejer, nu får något ansvar falla även på er tjejer... Aftonbladet


Inte är det karlarna som köper rosa kläder och andra grejer, nu får något ansvar falla även på er tjejer...
Det finnes en anledning till att reklamen ser ut som den gör, det är några som köper i ett enda kör...

Rosa reklam fick elever att se rött Barn Wendela Aftonbladet:

"13-åringarna fällde leksaksjätten Toys R Us för könsdiskriminering Julkatalogen fick sjätteklassarna att se rött. Men nu har de fått en försenad klapp. De anmälde leksaksjätten för könsdiskriminerande reklam – och vann."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Anledningen att reklamen ser ut som den gör stavas KÖNSROLLER och är något som vi i ett modernt samhälle inte så ivrigt bör bejaka.

Vi behöver inte BANKA in i barnen att tjejer förväntas ha rosa & pojkar förväntas vara tuffa. Vi kan ge dem valmöjligheter.

Dyng-Bengt sa...

Hej Anonym

Tack för din åsikt, jag tycker bara att om man slutar köpa dessa grejer så slutar också reklamen att komma... Den är väl ändå föräldrarna som har det slutgiltiga ansvaret. Vi kan väl inte skylla det på samhället och våra lagar...

MVH

DB