måndag 6 juli 2009

Dyng-Bengt i Trönö


Dyng-Bengt, hur känns det att få äran att inviga Trönömässan?
- Bra, det är mitt första officiella framträdande med Dyng-Bengt utanför radio Gävleborg. Du vet – Dyng-Bengt tar inte vad som helst som erbjuds. Nej, han vill leva lite i mystiken.

Du kallas också för landsbygdens hjälte?
- Javisst, det är landsbygden som gäller för Dyng-Bengt. Ideell som han är, skulle han aldrig ta emot ett öre för att uppträda. Men Trönö är en typisk grej som Dyng-Bengt tycker är bra.

Vad ska du tala om i Trönö?
- Dyng-Bengt är ju samhällskritiker så vissa berörda kommer ju att få sig en känga. Han säger ett och annat sanningens ord om landsbygden med humor och utan bedövning.

Hur är Dyng-Bengt annars som person?
- Han är en livsnjutare som har som motto att inte dö jättenyfiken, bara nyfiken. Han är mellan 40 och 50 år men fyller alltid nitton. Han bor på en gård någonstans i Ödmårdens finnskog där Hälsingland och Gästrikland möts.

Uppemot 2 000 personer besökte Trönö under lördagen. Det var mer än dubbelt så mycket publik jämfört med i fjol, säger Lena Åkerlind på Trönöföretagarna som arrangerade tillställningen.

Sedan kom han på flakmoppen, med en hälsingeflagga i högsta hugg – Dyng-Bengt! Han åkte runt, tjoade – och introducerade sig själv. En kvart senare invigde han Trönömässan på scenen. Bland annat hade han flera interna trönöskämt på sin repertoar.

.
Invigningstalet i sin helhet...
.
Ja men tjörnare en Dyng-Bengt här,
.
Pelle Svensson ja det var ett överlämnande som det var sprängkraft i som ett nacksving ungefär. Det blir svårt att få forsättninga att smälla lika högt. Men jag får väl gnida på i ett fridfullt tempo…
.
Ni söm inte känner mig så kan jag ju tala om för er att jag prata söm Camilla Läckberg skriver böcker som nicke nyfiken söm den där vidbrända tantsnusk författaren Ranelind en gång sa. Sen har jag en hel del otur när jag tänker och har därför rätt lätt att få feber i ansikte och det är därför jag ser ut som en belgiskvallhud i ansiktet.
.
Nu skall jag berätta en historia för er så ni förstår var jag kommer ifrån…
.
Det var en gång en sköldpadda som bodde djupt inne i skogen. Han klättrade upp i ett träd med mycket möda och stort besvär. När han helt utmattad kom till översta grenen kröp han längst ut på den och kastade sig ut i luften. Han slog i backen med en duns, naturligtvis, och det tog en stund innan han kvicknade till. Men det gör han och ruskar då på sig och börjar sedan sakta klättra uppför trädet igen, ut på grenen, ut i luften på nytt och duns i backen. Så där håller det på i timmar... I ett annat träd sitter ett fågelpar och häckar och tittar på den lilles misslyckande och efter ett tag säger honan till hanen. - Du älskling, jag tror att vi snart måste tala om för honom att han är adopterad...
.
Ibland känner jag mig som sköldpaddan och bara längtar efter att någon skall komma och tala om att jag är adopterad så jag bättre kan förstå saker och ting...
.
Och det är under dessa premisser jag skall prata idag.
.
När jag va uppe i norra hälsingland så träffe jag na Lena som var skitig om bena i och för sig mest om det ena, men där dom sig förena där var dom minsann rena. Hon hör vara en fin en jänte men hon lär smaka… och det var hon som fråge en jag om jag inte kunde komma och invigningsprata idag.
.
Ja jag had ju drucke nalta sprattelvatten ja så jag svara ju jag ve en gång. Sen ha en denna tjuvkärringa ringt stup i kvarten, ungefär söm jag int skulle hölle va jag ha lova.
.
Det var där uppe i Norra Hälsingland söm hon berätte om Trönö så jag fick skavsår i bägge öra. Ni vet ju alla att jag inte är någon fin människa, men jag är ju full av god het…
.
Som ni förstå så har jag även varit i trakterna lyssnat på ortsborna och annat löst folk som vill prata och sen grävt i Trönöbygdens inre regioner
.
Vilket innebär att ni inte kan känne er säker utan ni gett nog höll i både småböxern och peruken.
.
Så me det i bagaget gett ni ju förstå att de häringa invigningstale gett man ta ve en nypa salt…
.
Mitt stora mål med den här visiten är och ta reda på vem i rackarn är Rut och Trönögumman brudarna i bygden samt vad som händer i Trönö under oktober men mer om det senare…
.
Hur skall vi då börje med att beskriva den här landsbyggdsporren som sker i Trönö som gör att landet runt kan slänga sig i väggen.
.
Det är ju så många som gjort det före mig och de har döm ju gjort mycket bättre än vad jag kan göra så här gäller det att utmana.
.
Det gör jag genom att sticka ut hakan och säga att det var den lokala hjälten Tommy Ekmark som startade den lokala utvecklingen när han lik en knallkork bestämde sig för att starta en pub i en då utdöende bygd… Ni vet på den tiden när konsagniviteten blomstrade lite i bygderna och det var samma farbröder som satt i alla styrelser och bestämde att allt skulle vara som man gjort förr och den där bussen 67:an som nästan var ett skällsord och en töntstämpel som kusinerna frånlandet åkte i. Men jag menar att med puben började vändningen till hippa Trönö…
.
Det är som pappa min en gång sa ibland så har idioten rätt men det gäller att veta när och den här gången hade han rätt.
.
Men vad vore Trönö utan dom andra lokala hjältarna som Tore och Elsa Larsson som kokar kaffe och bakar bullar så att folk träffas eller Roland som gick från Ica Roland till Klubb Roland och nu fixar med Trönö revyn, resor, arrangemang och andra festligheter som en modern hangaround klubb till PRO (så med tiden blir de fullvärdiga medlemmar) och samtidigt lämnat över stafett pinnen för Ica till Olle och Terese. Man får ju inte glömma Ann-Gerd Tång heller ungdomarnas egna lilla mamma på IOGT som fixar och donar för alla ungdomar utanför idrotten.
.
Sen har ni ju fått det att rulla på hela tiden med landsbygdsporren. Historien om Trönöbygdens ekonomiska förening samt brandvärnet och gamla bettan känner väl snart hela Sverige till så jag tänker inte fördjupa mig mer i det.
.
Men kan inte låta bli att tänka på hur man här har lekt med tanken på att skaffa en egen valuta och hur jag nu tror att man ta me rackarn är på gång. För nu har man börjat odla egna pengar, nämligen Trönö-öringen så vi får väl se vilken växlingskurs det blir när den vuxit till sig.
.
Men Söderhamn är det inte det som ligger strax utanför Trönö och är det inte här alla i Söderhamns kommun firar midsommar. Det var visst Nordmann som stod för underhållningen i år har jag hört.
.
Ja föreningslivet i Trönö då … Företagarna, idrottsföreningen, camping, ridleder, pilgrimsleder, bed and box ja det går att räkna upp hur mycket som helst.
.
Jag har fått viskat till mig att skogs jonas en gång sa att Trönebygdens utveckling enbart består av jord och skog men det är väl tur att man nu kan sudda ut ordet enbart och glädja sig åt allting annat som har hänt…
.
Nu måste jag få reflektera lite över föreningslivet Har ni tänkt på att i alla kooompiis-gäng och föreningar finnes det alltid någon som är "nallta klent grädda". Om ni tänker efter så vet ni mycket väl att så är fallet, eller hur...? Dessutom vet ju alla om vem som är nalta klent grädda , men om det skulle var så att du inte vet om vem det är som är "klent grädda" så kanske du skall klia dig i huvudet och fundera en sväng.
.
Nästa skvaller jag har fått höra är att det finnes en bonde i norrala som alltid ha påpekat att han bott i Norrala på gränsen till Trönö men att han numer ljuger och säger att han bor i Trönö när det är Trönös outback Norrala som han bor. Börjar Trönö bli hippt eller börjar det bli hippt…
.
Lokalproducerad mat ja jag har alltid undrat vart dessa trönöbygdensbrudar Trönögumman och RUT är. Dom syns och hörs men får aldrig träffa dom… Jag har hört att bakom trönögumman står en elak liten rackare men det är ju bara hörsägen.
.
Detta tycker jag är underbart och jag blir ju alldeles till mig i småböxern när jag skall prata om det här när ni skapade ett transportabelt mejeri i god eldrimner stil detta för att man skulle kunna få testa småskalig livsmedelsproduktion med att förädla tillexempel mjölken som säljs för 2,50 kr/liter och på detta vis få ut lite mer, med tanke på att man på 80-talet fick över 4:-/liter.
Det tycker jag vi skall tacka Arla, Milko och LRF för som lyckats ta vara på sina medlemmars/ ägares intressen med tanke på hur mycket alla andra kostnader har gått ner under den här tiden. Rackarns pissråtter man kan ju undra vem som skall göra jobbet när dom har fått alla bönder att bära skjorta och slips… Nog om detta …
.
Det fina i det här är ju att ni inte nöjde er utan tog och byggde ett produktionskök också för att kunna ta hand om och förädla hela landsbygdens skafferi… Ja det är så det rycker lite i den lilla landsbygdsbaguetten … och jag skall gå dit sen för jag såg nog att det var invigning idag…
.
Påtal om Trönögumman så hörde jag häromåret att man skulle utvidga varusortimentet till att även innefatta lingonsylt och att man skulle gå tillväga på samma sätt som tidigare och jag väntar fortfarande på annonsen i tidningen om Trönögummans lingonvecka….
.
Åter igen till mitt stora mål med den här visiten vem i rackarn är Rut och Trönögumman brudarna i bygden samt vad som händer i Trönö under oktober …
.
Hur är det nu igen med Söderhamn är det inte den lilla orten som ligger utanför Trönö…
.
På tal om kaxighet låt oss övergå till det kyrkliga. När man skulle bygga upp nya kyrkan så var ni ju tvungen och kolla om det var någonting som ni kunde bli värst i. Det är väl klart att ni hittade något där. Ni hittade ljussättningen av kyrkan och vann naturligtvis Svenska ljuspriset för detta. Man kan ju undra vilket ljushuvud som kom på detta. Sedan skulle de fixas med en orgel och det gick ju inte med vad som helst utan här var man tvungen att kontakta England för att bygga den västa analoga och digitala orgeln i Norra Europa. Ni har alltså haft folk här ifrån England som kommit endast för att spela in en CD på den här orgeln…
.
Ja och nu har ni fått en Natan Söderblom staty i byn… Man kan ju undra om alla visste om att man skulle sponsra detta men det är klart har man Jag-Erik eller vad säger jag jag menar ju förstås Jan-Erik i bygden så har man. För har han bestämt sig så har han. En faktura hit och en faktura dit så var saken klar…
.
På tal om Jag-Erik denna marknadsföringens mästare som trakterar en penna som en virtuos i böcker och tidningsartiklar samt pratar både på ut och in andning.
.
Jag kom över en film som hembygdsföreningen ligger bakom, när jag fick reda på att jag skulle få komma hit. Den hette ”Detta händer i Trönö under ett år”. Den var filmad ifrån November till September och överallt var den där Ja-Erik med och ta mej rackarn hade han inte nästlat sig in i luciatåget också… Men vad jag egentligen undrar är vart tog oktober vägen?
.
På tal om det så kan man ju inte låta bli och prata om Söderblomspelen och hur alla kommer ifrån när och fjärran för att se detta varumärke för Trönö. Men en av anledningarna till att det funkar är väl som en ortsbo berätta för mig, att om eldsjälen Jag-Erik råkat ringa två gånger till samma person för att söka stöd och resurser så säger han bara att det är ju söderblomspelen om två år igen och att det är därför han ringer denna gång… en sån rackare va…
.
På tal om prosten Natan Söderblom som en gång tjänstgjorde i forsbacka och där döpte en nu bortgången kompis till en jag och efterträdes där av finnskogens Don Camillo Carl David Otzen som döpte na Disel Doris en där jänta som jag bruka fara och vänslas ve lite i mellan åt. Så det får bli min koppling till prosten…
.
Från prost till präst är ju inte steget långt och dom prata ju båda om jesus och grabbarna och här i Trönö så har ni väl fått tag i en riktigt klämmig rackare… Vad jag har hört så älskar ju alla honom och han sticker ju verkligen ut…
.
Jag frågade en i byn efter en beskrivning på honom och fick till svar att han såg ut som en räka och bruka vara klädd i rosa tajts, balongjacka och en Beppehatt och hur det går ihop vet i rackarn men vem är jag och kritisera…
.
Jag hörde nog att han strippade i kyrkan alldeles nyligen för det stod det ju till och med i ortstidningen och att na RUT och Trönögumman hade blivit alldeles till sig i småböxern och hoppats på mer …
.
Men det som fångar mig mest och berör lillhjärtat litegrann är alla hans historier som alltid slutar i en sensmoral om att alla duger som man är, och det tar jag av mig hatten för…
Att man sen kan hitta honom på Ica där han står och säljer präst ost och munkar samt att han ibland bara går runt i bygden som en vanlig man, gör en ju bara glad och full av godhet…
.
Åter igen till mitt stora mål med den här visiten vem i rackarn är Rut och Trönögumman brudarna i bygden samt vad som händer i Trönö under oktober …
.
Hur är det nu igen med Söderhamn är det inte den lilla orten som ligger utanför Trönö…
.
Nä nu måste jag få berätta för Er om när jag var på en getfarm på en fäbod ute i finnskogen och hälse på… och kärringa som jag hälse på bjöd på kaffe söm var nalta kallt det vill säge det var utspätt ve transparant loranga.
.
Sen ville hon vi skulle gå ut på kvällen för och se till gettern. Då så hon tog på seg skorna som var träskor i olike färer en röd och en grön hon sa det var för hon skulle hitte hem … och på vägen hem till stuga så dra na ner böxern och ställ seg och pisse mitt framför öga på meg och jag kännde hur jag börje få feber i ansikte och börje titte på vad fine granar det väx där uppe för att sen bara känne febern fortsätt och stige i rasande fart i ansiktet.
.
Då jag hör en rejäl en brakaskit så det bara dånar där ute i skogen och då försök man ju vara nalta finkännslen så jag fråge om det var skogstrollen som mullra. Då vänd seg kärringa om och fline och säg man är väl miljövän och här ute finns ju inte nå papper så då får man ju blåsena torr… sen skratte na högt och sa att det var så länge sen det var nån aktivitet där nere så hon var rädd om fingran för när man törke seg så hugg hon sedu…
.
Hur det där slute får jag berätte för er någon annan dag…
.
På tal om lokala hjältar så tycker jag att ni skall starta en trönöbingo som sen kan sprida sig i hela länet. Där man har en massa bilder på lokala hjältar på en bricka och som man kryssar för när man pratat med dom med att skriva dit tid och plats. I trönö kan man tillexempel ha möjlighet att kryssa för prästen, hans-olof, grillmästarn på idrottsföreningen, jak-bosse med flera… 1:a pris kunde väl vara en date med Jag-Erik, Rut eller Trönögumman i kojan på tannåsen men det ju klart man måste ju fråga dom först…
.
På tal om JAK så har jag en kompis som vi kallar för JAK Lennart ifrån Mellanfjärden inte för att han ser ut eller beter sig som en asiatisk kossa utan för att han alltid pratar om JAK medlemsbank precis som eran Bosse… och sist jag träffade honom där uppe i Mellanfjärden så berätta han att om dom fångade en lax däruppe så släppte dom tillbaka den i havet igen för dom hade ändå inte råd att äta upp den…
.
På tal om fiske historier så skall jag berätta en för er.
.
Hä var mamma gädda som stod och lura i vassen tillsammans med bebis gädda när en wobbler swoscha förbi swsooosch och då frågar bebis gädda mamma gädda vad var det där för något … Jo det ska jag ta om för dig det var den där rackarns horan som stack med pappa din …
.
Åter igen till mitt stora mål med den här visiten vem i rackarn är Rut och Trönögumman brudarna i bygden samt vad som händer i Trönö under oktober …
.
Hur är det nu igen med Söderhamn är det inte den lilla orten som ligger utanför Trönö…
.
Nä nu måste jag försöka knyta ihop det med att tacka trönöföretagarna som har gjort den här dagen möjlig med att jag jag heter Dyng-Bengt och jag kommer ifrån landsbygden så det ligger nått i vad jag säger och förklara trönömassan som invigd…

Inga kommentarer: