tisdag 14 april 2009

Dyng-Bengt i Radio Gävleborg den 14 April 2009


Dyng-Bengt i Radio Gävleborg

Äntligen! Nu kan ni höra landsbygdens hjälte på radion.Varje tisdag kl. 08.15 på Radio Gävleborg kan ni höra vår favorit-lantis Dyng-Bengt kåsera om aktuella händelser.
.
Så slå på radion på tisdag och ni kommer att få höra ett och annat sanningens ord - utan bedövning!
.
.
Länk till programmet med Dyng-Bengt den 14 April 2009.

Det börjar 21,48 minuter in i programmet så håll i peruken och lyssna...
.
.
Här kommer texten ifrån programmet:
.
Hej Dyng-Bengt här,

När man kan höre fåglan kvitter och seesola just gå opp och se hästan dricke vatten ur en bäck ja då behöv man inte någer stadshus och shopingcentrums nä då behöv man bara sätt sig ner och lut seg mot en fure och känne att nu ä he vår…

Men jag var på bio för någon vecka sedan, jag var ut och busa me na disel doris man gett ju försöke och ställ in sej nalta.

Det var då jag började tänka på det här med Ipredlagen Lagen den som låter som en värktablett och allt vad det innebär och konstaterade att fildelning är ju enda chansen att vi skall få ett brett utbud av kultur på landsbygden.

När jag var på filmen Män som hatar kvinnor som var en bra film inte lika bra som boken men eftersom nästan alla i landet har läst boken så tror jag inte att reaktionerna i salongen blev som man tänkt sig från produktionsbolagen. Några av dom starkaste scenerna lockade faktiskt till råa skratt istället för chock.

Men tillbaka till spaningen ska vi från landet åka till stan och gå på bio och då nyttja kollektivtrafiken så skulle vi vara tvungen att gå på matiné på helgerna. Det vill säga att vi skulle låta som kalle anka när vi diskuterade de senaste biobesöket för ett par år sedan.

Nej släpp fildelningen fri så vi får mer kultur på landsbygden.

Häst skit teorin håller inte. Det går inte att göda hästen och hoppas på att avföringen skall Innehålla tillräckligt med näring åt gråsparvarna. Tillväxten sprids inte per automatik från storstan (Stockholm). Vi på landsbygden (gråsparvarna) gör mycket med hästskiten men behöver mer verktyg för att tänka nytt och få ner näringen i backen för att odla och på så vis få en hållbarare utveckling.

Jag säger detta med ur ett perspektiv ifrån att jag kommer ifrån ett av de 7 skogslänen där man förr i tiden skrev ut förkortningen A M S som alla måste söder ut. Nu måste vi hitta ett perspektiv där vi alla på landsbygden måste få betydelsen till att låta: alla måste samarbeta. Detta för att vi skall få en hållbar utveckling där vi planerar framtiden i form av utveckling och inte om vem som skall släcka lyset. (Service utredningen Lars Högdal, Benny Jansson)

Sedan träffade har jag en urinvånare ifrån Hälsingland en som tillhör släktet Arbråginer, han sitter i styrelsen eller nått ... i en förening söm heter Hela Sverige ska Leva. Vi hade varit på en föreläsning om landsbygdsstrategin i Stockholm och åkte samma tåg hem.

Han brukar alltid berätta en rolig historia med anknytning till landsbygden när vi träffas och så även denna gång. De flesta är för ekivoka för att publiceras här, men här kommer en som jag tror kan smita igenom censuren. Det är en fiske historia så håll i peruken för här kommer den.

Hä var mamma gädda som stod och lura i vassen tillsammans med bebis gädda när en wobbler swoscha förbi swsooosch och då frågar bebis gädda mamma gädda vad var det där för något … Jo det ska jag ta om för dig det var den där rackarns horan som stack med pappa din …

Nä nu har jag inte tid med Er längre för nu skall jag ut till djura ...

Jag heter Dyng-Bengt och jag kommer ifrån Landsbygden så det ligger nått i vad jag säger…

Inga kommentarer: